Obat Asam Urat dan Awet Muda

Obat Asam Urat dan Awet Muda
Obat Asam Urat dan Awet Muda

Jumat

KISAH PENDETA YANG AHLI IBADAH

        Rasulullah saw.bercerita,"Ada seorang ahli ibadah dari kalangan Bani Israil. Ia telah beribadah dalam kuilnya selama 60 tahun. Hujan senantiasa membasahi bumi tempat kuil tersebut dan pepohonan pun tumbuh lebat menghijau di sekelilingnya".

        Suatu ketika si rahib (pendeta) ingin keluar dari kuilnya dan berkata, "Seandainya aku turun dan melihat-lihat kebesaran Allah, maka akan bertambah kebaikanku".

        Kemudian si rahib turun dari kuilnya dengan membawa satu atau dua potong roti. Pada saat si rahib sedang berjalan, seorang wanita menemuinya. Si rahib dan wanita itu terlibat pembicaraan yang asyik sehingga si wanita itu lupa diri, demikian juga si rahib kehilangan kesadarannya (keduanya melakukan perzinaan).

        Kemudian si rahib turun ke kolam untuk mandi. Saat mandi, seorang pengemis datang kepadanya, si rahib memberi isyarat kepada pengemis itu agar ia mengambil dua potong roti miliknya. Kemudian si rahib itu meninggal.

        Lalu ditimbanglah antara amal ibadah si rahib selama 60 tahun dengan perbuatan zinanya. Demikian, satu atau dua potong roti itu juga digabungkan ke dalam amal baiknya. Maka amal baiknya lebih berat dari kesalahan yang ia lakukan, si rahib pun diampuni dosa-dosanya". (HR. Ibn Hibban)